ساختار استفاده از نظارت مستقیم مردم دارای اشکال است
ساختار استفاده از نظارت مستقیم مردم دارای اشکال است
استاندار گیلان با بیان اینکه ساختار استفاده از نظارت مستقیم مردم دارای اشکال است گفت: مردم باید بتوانند از مسؤولین خود از طریق رسانه‌ها سؤال و نسبت به عملکردشان نقد کنند و در مقابل مسؤولین نیز ملزم به پاسخ‌گویی شفاف و به هنگام هستند.

مصطفی سالاری عصر امروز در جلسه ستاد صیانت از حریم امنیتی، عمومی و حقوق شهروندی استان گیلان در محل سالن اجتماعات استانداری با اشاره به مباحث حقوق شهروندی و عفاف و حجاب اظهار کرد: نظارت مردم می‌تواند  نقش مؤثری در افزایش خدمات‌دهی، شفافیت و پاسخگویی مسؤولین داشته باشد و مردم  باید امکان و اختیار بیان انتقادات و پیشنهادات را راجع به مصداق‌های حقوق شهروندی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ساختار استفاده از نظارت مستقیم مردم دارای اشکال است گفت: مردم باید بتوانند از مسؤولین خود از طریق رسانه‌ها سؤال و نسبت به عملکردشان نقد کنند و در مقابل مسؤولین نیز ملزم به پاسخ‌گویی شفاف و به هنگام هستند.

استاندار گیلان با تأکید بر محسنات دولت الکترونیک تصریح کرد: با پیشرفت دولت الکترونیک مراجعه مردم، اتلاف وقت و هزینه آن‌ها با خدمات الکترونیک کاهش‌یافته و مردم در منزل و محل کار خود می‌توانند وصول خدمات داشته که این مهم، به شفافیت و سلامت اداری کمک شایان توجهی می‌کند.

سالاری با بیان اینکه موفقیت در دولت الکترونیک منتج به کاهش آمار مراجعه حضوری مردم  به دستگاه‌ها می‌شود افزود: در راستای نظارت مردم بر دولت، برنامه‌هایی به سمن‌ها ابلاغ‌شده که باید هرچه زودتر اجرایی شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تأکید اینکه سامانه “سامند” محل بیان گلایه مردم از دستگاه‌های مدنظرشان است خاطرنشان کرد: اگر مردم از کارکرد دستگاهی گلایه داشته باشند می‌توانند از طریق این سامانه بیان کنند و اگر مشکل از طریق سامانه “سامند” حل نشد، حکمیتی با محوریت معاون استاندار در موضوع مطروحه صورت می‌گیرد.

استاندار گیلان از منع برگزاری جلسات در ساعات اداری با حضور چند مدیرکل و مدیر شهرستان  خبر داد و گفت: باید از مأموریت‌های غیرضروری به خارج از استان خودداری  و از طرفی مسؤولین باید با تشریف زدایی، بیشتر در دسترس مردم قرارگرفته و هزینه‌های ستادی نیز باید کاهش یابد.

وی با انتقاد از دستگاه‌هایی که نیروهای شرکتی را  خارج از قوانین سازمان مربوطه جذب می‌کنند افزود: در مواجه با دستگاه‌هایی که به‌دوراز قوانین مصوب و برگزاری آزمون اقدام به جذب نیروی شرکتی می‌کنند جدا برخورد می‌شود چراکه درست انتخاب شدن  کارمندان بر اساس قوانین و ضوابط، یکی از مصادیق حفظ حقوق شهروندی است.

سالاری از لزوم شفافیت در خدمات‌دهی به شهروندان خبر داد و بیان کرد: بحث اصلی عفاف و حجاب فرهنگی و اعتقادی است و اگر دستگاه فرهنگی به دلیل ضعف در عملکرد به سراغ  قوه قهریه برود قابل‌پذیرش نیست.

وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که ضعف در عملکرد فرهنگی داشته نباید دیگر نسخه‌پیچی کند خاطرنشان کرد: باید در مباحث فرهنگی و عملکرد اداری درست عمل کنیم تا اوقات مردم با خدمات فرهنگی، هنری و ورزشی پر شود.

سالاری با انتقاد از سازندگی‌های بی‌رویه عمرانی در استان تصریح کرد: تنها جایی که مرزی باقی‌مانده، سازمان نوسازی مدارس بوده که مجزا از فعالیت آموزشی در حال فعالیت است اگرنه اختلاط دستگاه‌ها با فعالیت عمرانی ما را دچار سردرگمی می‌کند.

وی با تأکید بر حفظ حقوق شهروندی بیان کرد: اگر از امکانات موجود استفاده حداکثری کنیم به‌درستی در احقاق حقوق شهروندی گام برداشته‌ایم.

آموزش نقش بی‌بدیلی در افزایش حفظ حقوق شهروندی دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به سیاست‌ها و راهبردهای صیانت از حقوق شهروندی اظهار کرد: آموزش نقش بی‌بدیلی در افزایش حفظ حقوق شهروندی دارد.

ارسلان زارع با اشاره به ارزیابی دستگاه‌های اجرایی استان گیلان در حفظ حقوق شهروندی گفت: بر اساس پایش و ارزیابی صورت گرفته، مجموعه آمارها نشان از موفقیت‌آمیز بودن تعداد زیادی از دستگاه‌های اجرایی استان گیلان دارد.

وی با تأکید بر مجموعه ارزیابی صورت گرفته از دستگاه‌های اجرایی سراسر استان بیان کرد: از مجموعه ارزیابی صورت گرفته نتیجه عالی، خوب و تعدادی متوسط رقم خورده است، از طرفی باید دانست رضایتمندی مردم در احقاق حقوقشان، خشنودی باری‌تعالی را نیز به همراه خواهد داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به برنامه 10 گانه برنامه عفاف و حجاب در استان افزود: با توجه به فعالیت‌های انجام‌شده نقاط قوت زیادی دیده می‌شود اما کماکان نقاط ضعفی وجود دارد که نیاز به تقویت بخشی در آن مشهود است.