رشت تنها مرکز استانی که بیمارستان جامع ندارد
رشت تنها مرکز استانی که بیمارستان جامع ندارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه شهر رشت تنها مرکز استانی است که دارای بیمارستان جامع نیست، گفت: ساخت یک بیمارستان هزار تختخوابی در سایت لاکان در روزهای پایانی سال 1397 در مجلس مورد تصویب قرار گرفت.

شاهرخ یوسف زاده چابک به مناسبت هفته بهداشت با اشاره به تعریف جامع سلامت اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی سلامت را برخورداری از سلامت جسم، روان و رفاه اجتماعی می‌داند.

وی نقش اجتماعی را یکی از مؤلفه‌های سلامت عنوان کرد و گفت: به این معنا، فردی که از سلامت جسمی و روانی برخوردار است اما نقش اجتماعی ندارد، در تعریف بهداشت جهانی انسان سالم معرفی نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آثار سلامت روان در جامعه افزود: مردم معمولاً بیماری روانی را با سلامت روان اشتباه می‌گیرند، درصورتی‌که بیماری روانی مرحله‌ای است که فرد مبتلابه عوارض سلامت روان به درمان مستقیم چه‌بسا با کمک دارو نیازمند است.

یوسف زاده سلامت روان را مرتبط باشخصیت و رفتار اجتماعی دانست و گفت: این اختلالات رفتاری ممکن است در هر فردی ظهور و بروز کند مانند بیماری فشارخون، اما تنها در موارد معدودی خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به عواملی که ممکن است در آینده فرد را دچار اختلال روانی کند، بیان کرد: این امر به لایه‌های بسیار پیشینی نیز برمی‌گردد که می‌تواند با مسائل شخصی، روحی و روانی و نیز اجتماعی و اقتصادی مرتبط باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه عوامل اثرگذار در حوزه سلامت 25 درصد به دست‌اندرکاران بهداشت و سلامت مربوط است، افزود: 75 درصد عوامل اثرگذار مربوط به‌سلامت جسمی و روانی عوامل خارج از حوزه سلامت هستند.

یوسف زاده با بیان به اینکه داشتن یک جامعه سالم نیازمند نشاط است، افزود: دلیل نیازمندی ما به این عوامل، تأثیرگذاری این دسته از عوامل بر روی انگیزه‌های افراد است و اگر به این عوامل تأثیرگذار توجه شود درنهایت به مرحله تولید و بهره‌وری افراد دست خواهیم یافت.

وی با اشاره به اینکه سلامت معنوی نقش بسیار مهمی در افراد دارد، تصریح کرد: سلامت معنوی به‌تنهایی کافی نیست و باید رفاه اجتماعی و کسانی که در حوزه اجتماعی در حال فعالیت هستند، به تمام لایه‌ها و سطوحی که در جامعه موجود است رسیدگی کنند تا بتوانند تأمین‌کننده این سلامت باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان عدالت در سلامت را یک واژه کلی دانست و عنوان کرد: هدف تمام افراد دنیا رفتن به سمت عدالت در سلامت است و مایل به برقراری این عدالت هستند، اما پیشرفته‌ترین کشورها نیز نمی‌توانند ثابت کنند که توانسته‌اند این عدالت را برقرار کنند.

وی با تأکید بر اینکه دسترسی آسان به حداقل امکانات در حوزه سلامت، مهم‌ترین شاخص بهداشت و درمان در کشور است، گفت: این مسئله در استان گیلان به‌صورت نسبی با سایر استان‌ها قابل‌مقایسه است و استقبال در استان ما نسبت به سایر استان‌های شمالی کشور بیشتر است.

یوسف زاده با اشاره به اینکه گیلان در زمینهٔ امکانات و تجهیزات در رفاه کامل نیست، تصریح کرد: ما در حال حرکت به‌سوی رفاه کامل در زمینهٔ تجهیزات و امکانات هستیم و در سال‌های گذشته و در طرح سلامت و مخصوصاً شهرستان‌های گیلان، بیمارستانی‌های جدیدالاحداث دارند که همه آن‌ها با شرایط و امکانات جدید احداث‌شده‌اند.

وی با بیان اینکه شهر رشت تنها مرکز استانی است که دارای بیمارستان جامع نیست، گفت: تلاش‌ها و اقداماتی توسط نمایندگان استان و امام‌جمعه این شهر انجام‌شده و ساخت یک بیمارستان هزار تختخوابی در سایت لاکان در روزهای پایانی سال 1397 در مجلس مورد تصویب قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان به اینکه آموزش در حوزه سلامت دارای دو بخش است، گفت: یک بخش آموزش برای پزشکان است که در دوره آموزش آن‌ها باید یادگیری شود و بخش دیگر نیز مرتبط با جامعه و مردم است که آن چیزی که می‌تواند تضمین‌کننده سلامت افراد باشد، سبک زندگی آن‌ها است.

وی با بیان اینکه مصرف شکر و نمک باید در تهیه غذاها کاهش پیدا کند، افزود: ذائقه غذایی مردم به سمت نمک و شکر بیشتر رفته و بدون اینکه مردم احساس کنند ما برای سلامت آن‌ها نمک و شکر موجود در غذاها را کم کرده‌ایم.

یوسف زاده با اشاره به اینکه در کشور ما بیشتر هزینه‌ها و تجهیزات برای سلامت جسمی است، تصریح کرد: عدم توجه به‌سلامت روان به دلیل غفلت چشمگیر ما است و عدم وجود روانکاو یکی از این مسائل است، البته که وجود یک روانکاو به‌تنهایی کافی نیست بلکه باید به‌صورت وسیع وجود داشته باشد؛ اما با این شرایط ما در بیمارستان‌های رشت مانند بیمارستان پورسینا دارای روانکاو هستیم.