درگذشت ” پروانه معصومی ” بازیگر سینما و تلویزیون
درگذشت ” پروانه معصومی ” بازیگر سینما و تلویزیون
پیکر هنرمند و بازیگر فقید " پروانه معصومی " روز چهارشنبه 8 آذر ماه 1402 پس از انتقال از رشت به تهران در محل بقعه متبرکه امامزاده ابوطالب (ع) فرحزاد به خاک سپرده می شود .

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، سید مهدی حقی از دوستان خانوادگی این هنرمند فقید در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا عنوان نمود : تا این لحظه بر اساس تصمیم خانواده مرحوم پروانه معصومی مقرر شده تا پیکر این بانوی هنرمند فردا پس از غسل در باغ رضوان شهر رشت ، از محل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) تا میدان شهرداری رشت تشییع شود و پس از آن برای انجام مراسم تدفین به تهران منتقل خواهد شد .

وی اظهار نمود : طبق وصیت مرحوم پروانه معصومی صبح روز چهارشنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۲ قرار است پس از تشییع در آرامگاه خانوادگی اش در امام زاده ابوطالب (ع) فرحزاد در کنار مزار پدر ، مادر و همسرش به خاک سپرده شود .

سکینه کبودر آهنگی با نام هنری ” پروانه معصومی ” ، متولد ۱۱ اسفند ماه ۱۳۲۳ بود . او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند . او نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم بی‌تا نقش کوتاهی گرفت و سال بعد در رگبار ساختهٔ بهرام بیضایی نقش اوّل زن را بازی کرد .

وی طی فعالیت هنری خود برای نقش‌آفرینی در گل‌های داوودی ( ۱۳۶۳ ) ، جهیزیه‌ای برای رباب و شکوه زندگی ( هر دو در ۱۳۶۶ ) برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد .

از جمله آثاری که پروانه معصومی در آن نقش آفرینی کرد ، در سریال های : کوچک جنگلی ، امام علی (ع) ، مینو ، گل های داودی ، شکوه زندگی ، یوسف پیامبر ، تا صبح ، نشانی ، باران عشق ، مثل هیچ کس ، پلیس جوان ، دریایی‌ها و ملکوت بازی کرد . و معکوس ، جانان ، ترانه شرقی ، فیلم شاهزاده ایرانی ، وعده دیدار ، مسافر ری ، یوسف پیامبر ، سفر به هیدالو ، تنگنا ، ناصرالدین شاه آکتور سینما ، تماس ، سال های خاکستری ، طوبی ، تحفه ها ، جهیزیه ای برای رباب ، خارج از محدوده ، شکوه زندگی ، شناسایی ، ترنج ، چمدان ، ملاقات ، ناخدا خورشید ، جستجو در شهر ، آشیانه مهر ، تاتوره ، راه دوم و کلاغ از جمله آثار سینمایی مرحوم ” پروانه معصومی ” بود .

نقش ‌آفرینی در برخی از سریال‌های تلویزیونی این بانوی فقیده از جمله نقش ” مادر ” در سریال ” پلیس جوان ” همچنان در ذهن اکثریت ایرانی‌ها مانده و در این سریال با هنرمندی خانم معصومی ، جایگاه و حضور مادر در حل مشکلات جوانان به خوبی به تصویر کشیده شد .

گفتنی است ، مرحوم معصومی ۷۹ سال سن داشت و به مدت ۲۰ سال در روستای ” چمن ” شهرستان صومعه سرا استان گیلان ساکن بود .

پروانه معصومی بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون کشورمان به دلیل عارضه پارگی روده چند روزی در بیمارستان بستری بود و روز دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ در سن ۷۹ سالگی بر اثر عفونت ریوی در شهرستان صومعه سرا استان گیلان درگذشت .

همچنین مراسم وداع با پیکر ” پروانه معصومی ” صبح روز سه شنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۲ در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت با حضور مسئولین و هنرمندان استان برگزار می شود و برای تدفین به تهران انتقال می یابد و طبق وصیت مرحوم پروانه معصومی صبح روز چهارشنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۲ قرار است پس از تشییع در آرامگاه خانوادگی اش در امام زاده ابوطالب (ع) فرحزاد در کنار مزار پدر ، مادر و همسرش به خاک سپرده می شود .