بازدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از نمایشگاه عکس و پوستر راه میرزا
بازدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از نمایشگاه عکس و پوستر راه میرزا
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان همزمان با 11 آذرماه، از نمایشگاه عکس و پوستر با عنوان راه میرزا در تالار مرکزی رشت بازدید و در مراسم سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی استان شرکت کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان؛ امیرحسین طاهری امروز (شنبه ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲ ) از نمایشگاه عکس و پوستر با عنوان راه میرزا در تالار مرکزی رشت بازدید و در مراسم سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی استان شرکت کرد.

نمایشگاه عکس و پوستر راه میرزا در آستانه یکصد و دومین سالروز روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی در تالار مرکزی رشت دایر و شامل ۱۷ پوستر و ۱۸ عکس بازسازی شده از ۳۵ هنرمند گیلانی با استفاده از هوش مصنوعی است.

در مراسم سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی استان که جمعی از مسئولان استان، طلاب و روحانیون و نیز  اقشار مختلف مردم حضور داشتند؛ دکتر اسدالله عباسی استاندار و آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان سخنرانی کردند.

آیت‌الله  فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان در این مراسم با بیان اینکه در تاریخ مبارزات ایران اسلامی نقش جامعه روحانیت بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: یک‌ هزار سال است که شیعه حوزه منظم و منسجم داشته در آن عالمان دینی و شیعه بسیار خوبی پرورش داده می‌شوند.

وی با اشاره به نقش قابل تأمل علمای دینی و شیعی در گسترش دین مبین اسلام در ایران اسلامی افزود: شیخ طوسی در  سفر خود به نجف باعث گسترش تشیع در بین جوامع اسلامی و ایران شد و این روند همواره ادامه‌‌دار بوده است و رهبران شیعی در تاریخ ایران توانستند جامعه را در دوران خفقان پادشاهان ایرانی هدایت کنند.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان، نقش جامعه روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی را بسیار مهم دانست و گفت: در جامعه ایرانی و خفقان آن دوران، میرزا کوچک جنگلی و حسن مدرس، در مقابل قدرت‌های پوشالی آن دوران یعنی انگلیس و شوروی سابق ایستادگی کرده و این چنین شد که روحیه مبارزه با استکبار در دل جوانان آن دوران دمیده شد.

آیت‌الله فلاحتی با تأکید بر ویژگی روحانیت و مبارز در راه خدا بودن میرزا کوچک جنگلی بیان کرد: میرزا کوچک جنگلی مجاهد در راه خدا بود و با همراه کردن مردم و روحانیت آن دوران با خودش، زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی با بیان اینکه عده‌ای کوته‌فکر سعی در مصادره میرزا کوچک جنگلی به نفع خود دارند، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای لیبرالیست سعی در مصادره میرزا کوچک جنگلی دارند و در سخنرانی‌های خود در چند روز اخیر هیچ اشاره‌ای به روحانی و طلبه بودن میرزای جنگلی نمی‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با اشاره به روحانی و طلبه بودن میرزا کوچک جنگلی گفت: اگر به ویژگی روحانیت بودن میرزا کوچک جنگلی توجه شود جوانان به سمت جامعه روحانیت سوق داده می‌شوند ولی عده‌ای لیبرال داخلی و خارجی سعی در مصادره میرزا به نفع خود دارند.

امام جمعه رشت با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی میرزا کوچک جنگلی افزود: این عالم فرزانه، مینیاتوری از یک انقلاب اسلامی کوچک را در گیلان تشکیل داده بود و با ویژگی‌ هایی همچون مجاهد، مردم دوست و مردمدار بودن به مبانی دینی و اسلامی اعتقادی ویژه داشته است.

دکتر عباسی استاندار گیلان هم در این مراسم بیان داشت: امروز جوانان و نوجوانان ما باید بیش از پیش با ابعاد شخصیتی این روحانی شهید آشنا شوند تا در زندگی خود از آن بهره بگیرند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به غنای فرهنگی و معنوی استان و با بیان اینکه میرزاکوچک خان جنگلی شخصیتی معنوی در تاریخ ایران اسلامی است ، اضافه کرد: بعد از شهادت سردار جنگل، تاریخ دست طاغوت بود و در این ارتباط تحریفاتی صورت گرفت اما امروز وظیفه داریم که این شهید روحانی را بصورت شایسته به نسل ها معرفی کنیم.

وی با تاکید بر ساخت فیلم های فاخر در ارتباط با ابعاد شخصیتی میرزاکوچک خاطرنشان کرد: چهره اسلامی و معنوی شهید میرزاکوچک خان جنگلی در قالب ساخت فیلم، پویانمایی و بیان قصه برای نسل جدید ارائه شود تا آنان بیش از پیش با شخصیت این شهید روحانی آشنا شوند.

استاندار گیلان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص سردار جنگل مبنی براینکه منشا حرکت او، صد درصد دینی و اعتقادی است، خاطر نشان کرد: مردمی بودن، خستگی ناپذیری، روحیه انقلابی، سازش ناپذیری، مقاومت، استکبار و استعمار ستیزی از جمله ویژگی های بارز میرزاکوچک است که باید برای کودکان، نوجوانان و جوانان بیان شود.