آغاز برنامه های هفته جوان از ۳۰ بهمن
آغاز برنامه های هفته جوان از ۳۰ بهمن
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان گیلان در گفتگویی به تشریح برنامه های هفته جوان و برگزاری جشنواره جوانان برتر ایران زمین پرداخت.

فیروزعزت دوست با اشاره به برگزاری استانی جشنواره ” جوانان برتر ایران زمین ” در هفته جوان اظهار داشت : به منظور شناسایی ،معرفی الگوها و تجلیل از جوانان برتر (۱۸ تا ۳۵ سال)با اهداف مهم  و متعالی، جشنواره ” جوانان برتر ایران زمین ” در روز جوان مصادف با ۱۱ شعبان ،سالروز تولد حضرت علی اکبر (ع)بر اساس آیین نامه مصوب در سی و پنجمین شورای عالی جوانان مورخ ۱۳۹۱/۱۲/۵ برگزار می گردد. 

وی افزود: در سالجاری نیز این جشنواره با شعار ” جوان ایرانی پرچمدار پیشرفت “در سطح استانی و با همکاری نهادها و دستگاه‌های استانی برگزار می شود .

وی اهداف جشنواره مذکور را بر شمرد و گفت : زمینه سازی برای بروز ایمان ،ارزش های متعالی و روحیه فداکاری و ایثار در نسل جوان ،زمینه سازی برای بروز خلاقیت و افزایش نشاط اجتماعی و امید به آینده جوانان ،تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی در بین جوانان ، ایجاد زمینه های لازم برای مشارکت نسل جوان در عرصه های مختلف علمی ،اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی و حمایت از فعالیت های هویت آفرین متناسب با شاخص های ایرانی اسلامی ، تقویت روحیه تحقیق ،ابداع و ابتکار در تمامی زمینه های فرهنگی  علمی ،اجتماعی و اقتصادی از طریق حمایت مادی و معنوی ،شناسایی جوانان مستعد و توانمند و برنامه ریزی مناسب برای سازماندهی آنان ،ارزش نهادن به اندیشه های سازنده جوانان در تمامی عرصه ها از اهداف جشنواره است .

عزت دوست همچنین در خصوص محورها و موضوعات تخصصی جشنواره گفت : ۴ محور فرهنگی  علمی ،اجتماعی و اقتصادی و ۱۰ موضوع تخصصی برگرفته از این محورها،از جمله محورها و موضوعات جشنواره جوانان برتر ایران زمین است .

وی موضوعات تخصصی جشنواره و عرصه های آنان را نام برد و اضافه کرد :قرآن و خادم اهل بیت ،ادبیات ،فیلم ،موسیقی ، کنشگر فعال رسانه و فضای مجازی ،کارآفرینی،  دانش‌بنیان، ورزش ،فعال اجتماعی و فعال جهادی از جمله موضوعات تخصصی جشنواره هستند .

معاون امور جوانان اداره ورزش و جوانان گیلان در ادامه گفت : جشنواره دارای یک دبیرخانه دائمی کشوری به ریاست معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است که وظیفه بررسی و تایید نهایی برگزیدگان جشنواره ،انجام هماهنگی های لازم و نظارت بر حسن اجرای جشنواره را بر عهده دارد .

وی افزود :دستگاههای محوری و همکار عهده دار انتخاب اولیه جوانان برتر در موضوعات جشنواره شامل ورزش و جوانان ،استانداری، کمیته امداد امام (ره) ،سازمان بهزیستی ،هلال‌احمر، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ،جهاد دانشگاهی ،فرهنگ و ارشاد اسلامی ،حوزه هنری ،سازمان تبلیغات اسلامی ،سازمان صدا و سیما ،سازمان بسیج مستضعفین ،بنیاد ملی نخبگان ،دانشگاه گیلان، وزارت بهداشت و علوم پزشکی،دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سراج در موضوعات مختلف می باشند .

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان گیلان همچنین از برگزاری برنامه های متنوع در هفته جوان امسال در گیلان خبر داد و گفت : در این هفته با اجرای برنامه های متنوع  در سه محور ارائه خدمت به جوانان ،آشنایی جوانان با هویت انقلاب اسلامی و آشنایی آحاد جامعه با نقش جوانان در راستای ارتقای نشاط و هویت آفرینی برای جوانان اقدام می شود .

عزت دوست عنوان کرد : برنامه های تجلیل از جوانان برتر شهرستان ، فعالیت های تبلیغاتی به منظور ابلاغ اهمیت موضوع جوان و چالش های حوزه جوانی و حضور و نقش جوانان در انتخابات و آینده ایران،برگزاری نشست های گفتگوی جوانان و پاتوق های فرهنگی با موضوعات فرهنگی و اجتماعی مرتبط با جوانان ،برگزاری نشست های هم اندیشی جوانان با مسوولین اجرایی شهرستان ،برگزاری برنامه های حوزه محیط زیست ،برگزاری کارگاه‌های آموزشی ،برگزاری مسابقات ورزشی و بازی های محلی ،کتابخوانی ،مشاعره و … ،دیدار جوانان با خانواده معظم شهدا ،برگزاری برنامه های پیاده روی و کوهنوردی ،غبار روبی مزار پاک شهدای شهرستان توسط جوانان ،استفاده جوانان به صورت رایگان یا نیم بهاء از کتابخانه ها ،سالن های ورزشی و …، بازدید جوانان از پارک های علمی و فناوری و آشنایی با شرکت های دانش بنیان ،برگزاری نمایشگاههای دستاوردها علمی ،فناوری ،فرهنگی و … ،برگزاری محافل قرآنی ( انس با قرآن ) ویژه جوانان و انجام فعالیت های گوناگون توسط جوانان از جمله برنامه های هفته جوان است .

عزت دوست ادامه داد :این برنامه ها از ۳۰ بهمن آغاز و تا ۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.

وی افزود : رویداد آموزشی و مهارتی معماری شخصیت در رشت ، برنامه تلویزیونی جوان منتظر و ایران قوی در سراسر استان  ،اختتامیه جشنواره جوانان برتر ایران زمین در سالن غدیر استانداری گیلان در ۵ اسفند ماه ، تجلیل از جوانان برتر شهرستان های ماسال ، شفت ، خمام ،سیاهکل و رودبار در روز سوم اسفند ، جشن جوان و انتظار در دوم اسفند ماه در رشت از جمله برنامه های هفته جوان است .

عزت دوست گفت : مشاوره ازدواج و خانواده بصورت رایگان با هزینه اداره کل ورزش و جوانان در مراکز مشاوره تحت مجوز این اداره کل در هفته جوان انجام می شود .