توسعه حمل‌ونقل ریلی در گیلان صورت گرفت
توسعه حمل‌ونقل ریلی در گیلان صورت گرفت
بار فولاد خوزستان از طریق ریل امروز به ایستگاه راه‌آهن رشت رسید و گام بلند و مهمی در توسعه حمل‌ونقل ریلی در گیلان برداشته شد.

صبح امروز نخستین قطار باری به ایستگاه راه‌آهن رشت وارد و بارگیری شد.

افزایش تعداد قطارها در مسیر رشت به مشهد مقدس

استاندار گیلان در این مراسم با اشاره به راه‌اندازی قطار قزوین به رشت از ۱۶ اسفند تاکنون در بخش حمل‌ونقل مسافر اظهار کرد: حمل‌ونقل ریلی بار و کالا به مقصد ایستگاه راه‌آهن رشت علاوه بر کاهش هزینه‌های حمل‌ونقلی، توان رقابتی واحد تولیدی را نیز افزایش می‌دهد.

مصطفی سالاری با اشاره به استمرار بدون وقفه حرکت و جابجایی مسافر در راه‌آهن رشت ـ قزوین افزود: امیدواریم با رونق حمل‌ونقل بار و کالا در مسیر راه‌آهن رشت به قزوین شاهد رونق هر چه بیشتر این خط ریلی باشیم.

وی با اشاره به افزایش تعداد قطارها در مسیر رشت به مشهد مقدس نیز گفت: علاوه برافزایش قطارهای مسیر در طول هفته، ظرفیت جابجایی مسافر این مسیر ریلی نیز ارتقا پیدا کرده است.

ترانزیت 10 میلیونی بار با تکمیل کریدور شمال ـ جنوب

مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ نیز در این مراسم با اشاره به ورود نخستین محموله باری قطار به ایستگاه راه‌آهن رشت اظهار کرد: با تکمیل کریدور شمال ـ جنوب یعنی اتصال دریای خزر به خلیج‌فارس پیش‌بینی می‌شود سالانه ۱۰ میلیون بار ترانزیت در مسیر ریلی قزوین به رشت جابه‌جا شود.

علی خدایی با اشاره به ورود نخستین محموله باری حاوی شمش آهن به ایستگاه راه‌آهن رشت افزود: قطار باری زمینه‌ساز ایجاد تحول اقتصادی در استان گیلان است و نخستین باری که حاوی شمش فولاد است و در این صنعت به‌کاربرده می‌شود نقش مؤثر در رونق اقتصادی گیلان ایجاد می‌کند.

وی خط ریلی رشت قزوین را آماده حمل‌ونقل بار و کالا برای صاحبان صنایع تولیدی برشمرد و گفت: در صورت علاقه‌مندی صاحبان کالاها و بار به استفاده از ظرفیت‌های این مسیر ریلی ما آمادگی لازم را برای ارائه خدمات در بخش حمل‌ونقل کالا و مواد اولیه را داریم.

مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ با اشاره به اینکه ماهانه ۱۰ هزار تن شمش فولاد از طریق راه‌آهن قزوین به رشت جابجا خواهد شد بیان کرد: هرکدام از قطارهای باری این مسیر قادر هستند هر بار حدود ۷۰۰ تن از این نوع بار و محموله را جابجا کنند و به مقصد موردنظر در ایستگاه رشت انتقال دهند.

خدایی با اشاره به حمل سالانه ۱۲۰ هزار تن شمش فولاد از خوزستان به گیلان از طریق راه‌آهن قزوین به رشت افزود: مطمئناً در ماه‌های آینده و با استقبال متقاضیان شاهد رونق هر چه بیشتر حمل‌ونقل بار از این مسیر ریلی به استان گیلان خواهیم بود.

به گزارش فارس، کاهش محسوس هزینه حمل بار واحدهای تولیدی که مواد اولیه آن‌ها از وزن بسیار بالایی برخوردارند ازجمله کارکردها و مزیت‌های مهم حمل کالا از طریق قطار در خط ریلی رشت قزوین است.

استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی قطار قزوین به رشت علاوه بر کاهش یک‌سوم هزینه جابجایی کالا و بار، توان رقابتی واحدهای تولیدی را افزایش می‌دهد.

گفتنی است از ابتدای راه‌اندازی قطار رشت قزوین در بخش مسافر عملکرد این خط ریلی به‌صورت مستمر ادامه داشته و حتی یک روز حرکت این قطار به سمت تهران تعطیل نشده است.