یکشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶
اوقات شرعی نیمه شب شرعی به افق رشت ۲۳:۲۱
با حضور وزیر ارتباطات؛

21سرویس و پروژه عمرانی و توسعه زیرساخت های پستی رونمایی شد

شناسه خبر : ۲۴۸۵ - سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰

دانش و فن آوری

با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 21سرویس و پروژه پستی شامل 9 سرویس و 12پروژه عمرانی و توسعه زیرساخت به بهره برداری رسید.

به نقل از روابط عمومی شرکت پست، این شرکت در راستای تحقق شعار “پست هوشمند در خدمت مردم ” و پیاده سازی راهبرد پستی دوحه در ابعاد سه گانه پستی (فیزیکی،الکترونیکی و مالی) و تنوع بخشی به محصولات و خدمات و همچنین پاسخگویی بهینه به نیازهای رو به تحول مشتریان، روز جاری همزمان با مراسم گرامیداشت هفدهم مهرماه، روز جهانی پست با حضور دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،معاونين وزير، مهندس مهری رییس هیات مدیره و مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاونین مدیرعامل و مدیران عامل و روسای شرکت ها و سازمان های تابعه و مدیران و معاونین ستادی و اجرایی شبکه پستی، 21سرویس و پروژه پستی شامل: 9 سرویس، 12پروژه عمرانی و توسعه زیرساخت با همکاری بخش خصوصی و اعتباری معادل 2 هزار و هفتصد و هفتاد و هفت میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
براساس این گزارش در این مراسم سرویس های نوین پستی تجارت الکترونيک بين المللي (بدون مرز) ياتا؛ پست مستقيم الکترونيکي؛ پست ترکيبي خدمات ويژه شهروندي (خوش)؛ تمبر فاخر طلا و نقره؛ پست لجستيک؛ پست پخش ؛پست رسانه و من و پست رونمایی شد.
مرکز داده اختصاصي سرويس هاي الکترونيکي پستي (ديتا سنتر)؛ سامانه تعيين مختصات جغرافيايي مکان هاي کشور در راستاي اجراي پروژه GNAF ؛ راه اندازي 2 هزار صندوق هوشمند پستي معابر (Cashless )؛ راه اندازي هاب پستي شمال غرب کشور؛ مرکز مبادله پستي بين الملل؛ رونمايي از لوازم و تجهيزات نامه رساني؛ راه اندازي ايستگاه پست 24 ساعته و 6 پروژه عمرانی احداث و تجهیز تجزيه و مبادلات پست استان کردستان؛ اداره کل پست استان لرستان؛ ادارات پست شهرستان های دورود و گيلاوند و  افتتاح دو دفتر نمونه پستي  12 پروژه ای بود که  روز جاری  به بهره برداری رسید.
در ذیل به تشریح سرویس ها و پروژه های یادشده می پردازیم:

خريد و فروش اينترنتي بين المللي (تجارت بدون مرز)
شرکت پست جمهوري اسلامي ايران با توجه به شعار«پست هوشمند در خدمت مردم» و همچنین در راستاي ابعاد سه گانه پستي (فيزيکي، الکترونيکي و مالي) با همکاري بخش خصوصي سامانه بين المللي خريد و فروش ايجاد نموده است.
طراحي اين سامانه به دو زبان انگليسي و فارسي، براي نخستین بار در ايران، برای هموطنان خريد از سايت هاي معتبر بين المللي را ممکن نموده است. با استفاده از این سامانه  مشتريان خارج از کشور نيز قادر خواهند بود از توليدکنندگان داخلي، اجناس مورد نياز خود را تهيه نمايند.
فروشگاه مذکور از طریق آدرس الکترونیکی www .yaataa .ir در دسترس مي باشد.

پست مستقيم الکترونيکي (EDM )
يکي از موثرترين شیوه های بازاريابي مستقيم، پست مستقيم (الکترونيکي) مي باشد که براي جامعه هدف خاص بدون نياز به حضور در دفاتر پستي مورد استفاده قرار مي گيرد. این شیوه بازاریابی مقرون به صرفه و هدفمند بوده و تاثيرگذاري آن بر مشتريان را در کوتاه ترين زمان متوجه فرستنده پيام مي نمايد. در اين راستا شرکت پست با همکاري بخش خصوصي (شرکت ياتا) سامانه پست مستقيم الکترونيکي را با هدف تبليغات براي مشتريان خرد و کلان داخلي و خارجي طراحی و ایجاد نموده است.
دارندگان مشاغل از طريق سامانه یادشده می توانند از طريق توليد بروشور، فولدر، کارت پستال، پست الکترونيک، پيام کوتاه، تلفن، فکس، و …. اقدام به ارسال پيام براي مشتريان هدف خود نمايند.

پست ترکيبي (Hybrid Mail )
شرکت پست اقدام به راه اندازي سامانه پست ترکيبي با همکاري شرکت ياتا نموده است. در سرويس پست ترکيبي، نسخه ديجيتالي پيام (به صورت فايل متني يا تصويري و …) توسط فرستنده نامه آماده سازي شده و از طريق شبکه اينترنت به کامپيوتر مرکزي پست ترکيبي ارسال و
پس از آن چنانچه فرستنده علاقمند به تحويل ديجيتالي پيام باشد، پيام به صورت ديجيتالي(Email ، sms ، fax ) به گيرنده ارسال مي شود.
چنانچه فرستنده در خواست ارسال پيام به شکل متعارف پستي (نامه) را داشته باشد، فايل حاوي پيام ديجيتال به نزديکترين مرکز توزيع پستي به صورت الکترونيکي منتقل شده، در آنجا چاپ و پاکت گذاري گرديده و به فرایند توزیع  سپرده مي شود.

تمبر فاخر طلا و نقره
شرکت پست در اقدامی منحصر به فرد با همکاری بخش خصوصي شکل نوینی از تمبر با آلياژهاي فلزي بهادار کشور را توليد و عرضه مي نمايد. اين تمبرهاي فلزي با آلياژهاي طلا به وزن 1گرم و نقره به وزن 10 گرم تولید شده است.
اينگونه تمبرهاي فلزي که در واقع يکي از اقلام کلکسيونري تمبر مي باشد به تعداد محدود در کشور به مناسبت هاي خاص و با استفاده از طرح تمبرهاي منتشره توليد و عرضه مي گردد. تمبر طلا و نقره شرکت پست مورد اقبال عمومي و استقبال خاص مجموعه داران و کلکسيونرهاي تمبرهاي پستي و اقلام فيلاتليکي و دوستداران مجموعه هاي ميراث فرهنگي قرار گرفته است.
اين محصول فرهنگي خاص با جلوه اي زيبا و هنرمندانه در آلبوم هاي اختصاصي علاقمندان جاي گرفته و به عنوان سفير انقلاب اسلامي ايران در ميان تمبرهاي خاص کلکسيونرهاي بين المللي مي درخشد.
براي نخستین بار تمبر يادبود “سلام بر روح خدا”، منقش به تمثال مبارک حضرت امام خميني (ره) ضرب و در اختيار علاقمندان قرار گرفت. همچنين به مناسبت 17 مهر ماه روز جهاني پست و تقارن اين ايام با روز”حافظ” ضرب اين تمبر نيز در دستور کار شرکت پست قرار گرفت.

سرويس پست رسانه
سرويس پست رسانه شرکت پست با دارا بودن ظرفیت های گسترده انساني و لجستيکي امکان دسترسی مشتریان  به بازارهاي هدف را  با ساده ترين و کم هزينه ترين  روش ها فراهم نموده است. تبليغ کالا و خدمات  مشتریان به صورت گسترده از طریق درج آگهي هاي تبليغاتي به اشکال گوناگون نظیر: پست مستقيم، کارت پستال، پست مکمل، تمبر اختصاصي، وسائط نقليه، وسايل و تجهيزات موزعين، پست الکترونيک، لفاف هاي پستي، دفاتر و باجه هاي پستي، بيلبورد و تلويزيون شهري، شبکه متمرکز تبليغات تلويزيوني در دفاتر پستي، درج تبليغات در پرتال اصلي و ساب پرتال ها و چاپخانه شرکت پست از امکانات و قابلیت های این سرویس به شمار می رود.

سرويس پست لجستيک
شرکت پست در راستای پاسخگویی بهینه به نيازهاي فعلي و آتي صاحبان صنايع و وارد کنندگان کالا در زمینه انبارداري، بسته بندي، حمل و توزيع و همچنین کاهش هزينه هاي بخش توليد، صادرات و تجارت مشتريان برآن است تا با تکيه بر توانمندی ها و زير ساخت هاي موجود ، با به کار گيري فن آوري هاي نوين خدمات لجستيک را ارایه نماید. در این سرویس با بهينه سازي ساختارهاي موجود و حذف واسطه ها کالا به صورت مستقيم از توليد کننده تحويل مصرف کننده(درب منازل) می گردد. استفاده از اين روش ضمن حمايت از توليدات ملي و رونق اقتصادي و توسعه تجارت الکترونیک در کشور، امکان دسترسي مناسب مردم به کالا ها و خدمات مورد نياز را  بدون تردد مازاد فراهم می نماید.

سرويس پست پخش
سرویس پست پخش با همکاری بزرگ ترین مجموعه پخش کشور که به صورت خصوصی در زمینه ساماندهی فروش و پخش فعالیت می نماید و همچنین با استفاده از تجارب و سوابق دیرینه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران که گسترده ترین بخش توزیع دولتی می باشد طراحی و راه اندازی شده است.
اين سازمان پخش، با بهترين امکانات سخت افزاري و نرم افزاري موجود در کشور، بر اساس ويزيت آنلاين، طراحي و ايجاد شده است.

سرويس من و پست
“من و پست ” يک فروشگاه برخط است که انواع محصولات مختلف اعم از کالا و خدمات را در بستر اينترنت  به کاربران معرفي می نماید. در این فروشگاه مجازی از طریق ارایه سبد خريد آنلاين و درگاه پرداخت اينترنتي، امکان خريد براي مشتریان به آسانی فراهم گردیده و گزينه هاي متنوعي را نيز براي تحويل کالا و خدمات در اختيار متقاضی قرار می دهد.

سرويس خدمات ويژه شهروندي (خوش)
شرکت پست خدمات ويژه شهروندي (خوش)را  با بهره برداري از شماره تلفن 193 کشوري ایجاد نموده است. این سرویس در راستای پاسخگويي بهینه به  نيازهاي رو به رشد و متنوع هموطنان  در حوزه هاي خدمات پيک و پست، خدمات شهروندي، خدمات الکترونيکي و نيابتي و بازار خوش راه اندازی شده است.

خدمات پيک و پست: ارایه خدمات قبول و توزيع مرسولات فيزيکي در سطح شهر، بين شهري و بين المللي و خدمات پست الکترونيکي و مالي

خدمات شهروندي: خدمات قابل ارایه در محل متقاضی ، شامل خدمات صنوف و رسته ها که امکان ارایه موضوع خدمت و فعاليت را در محل متقاضی دارد و خدمات نيابتي خدماتي که برای  انجام آن، ضرورتي به حضور فيزيکي متقاضی خدمت در محل  نبوده و برون سپاري آن به صورت نيابتي به شخص ثالث امکان پذير می باشد.

خدمات الکترونيکي: ارایه مجموعه خدمات با بهره‌گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات، درجهت انجام سريع امور، بدون نياز به حضور فيزيکي متقاضی
بازار خوش: بازار خوش، بستري امن و مناسب را در فضاي مجازي براي خريدهاي آنلاين از هر نقطه دنيا، با امکان تحويل سريع و پشتيباني از روش هاي مختلف پرداخت، منطبق با سليقه مشتريان  فراهم مي سازد. همچنين اين سرويس در استان خراسان رضوي با شماره 193 مشغول فعاليت مي باشد.

افتتاح مرکز داده اختصاصي سرويس هاي الکترونيکي پستي (ديتا سنتر)
در راستاي گسترش فناوري اطلاعات در شرکت پست و لزوم تحقق دولت الکترونيک از طريق شبکه پستي کشور، توسعه زيرساخت هاي تبادل اطلاعات يکي از الزامات اساسي شرکت پست است.
توسعه اين زيرساخت سهولت دسترسي و سرعت در تبادلات اطلاعات مربوط به سرويس هاي الکترونيکي، افزايش دقت در ارايه خدمات، کاهش هزينه هاي تمام شده و ارتقاي رضايتمندي مردم را موجب مي شود.
صندوق پست الکترونيک و ارايه خدمات الکترونيک ساير دستگاه هاي خدمت دهنده نظير: ثبت احوال، ثبت اسناد و املاک، سازمان امور مالياتي و. بر پايه اين زيرساخت مهم ايجاد شده است.
دسترسي به اين خدمات براي هموطنان گرامي صرفاً از طريق سامانه هاي تحت وب و يا مراجعه به دفاتر پستي و دفاتر پيشخوان خواهد بود.

بهره برداري از سامانه تعيين مختصات جغرافيايي مکان هاي کشور(Geocoded Nationa Address File )
GNAF يا نظام نشاني استاندارد ملي يکي از طرح هاي کلان کشور است که در اجراي آن از توان اجرايي شرکت پست و ظرفيت‌هاي موجود در بانک کدپستي استفاده مي گردد. در اين طرح استانداري‌ها و ديگر سازمان هاي مبتني بر داده هاي مکاني نظير شهرداري ها، سازمان نقشه برداري و مرکز آمار ايران مشارکت مي نمايند که حاصل اين همکاري انطباق تمامي آدرس هاي اداري، غيراداري و مستعار و اختصاص يک آدرس دقيق، ساده و استاندارد به هريک از مکان هاي کشور که ژئوکدي به آن نسبت داده شده است مي باشد که اين بانک واحد آدرس براي تمامي دستگاه هايي که کارکرد آنها به بانک هاي اطلاعاتي وابسته است کاربرد خواهد داشت.
تحقق طرح استانداردسازي نشاني، دولت را در ارايه بهتر خدمات، پاسخ گويي به موارد بحران، پيشگيري از وقوع جرم و جنايت، بهينه کردن سياست ها و روش ها، ارايه دقيق از تحليل هاي جمعيتي ياري مي نمايد.
همچنين داده هاي مکاني ژئوکد شده در آينده نزديک، براي تحقق دولت الکترونيک و بناي شهرهاي الکترونيکي يک ضرورت زيرساختي ديجيتال به موازات زيرساخت هاي فيزيکي به شمار مي رود.

 راه اندازي صندوق هوشمند پستي معابر (cashless )
با توجه به رويکرد اتحاديه پستي جهاني و در نظر گرفتن جنبه‌هاي مالي، الکترونيک و فيزيکي براي خدمات پستي، صندوق‌هاي پستي نصب شده در معابر تغيير شکل يافته و صندوق‌هاي هوشمند تحت عنوان cashless با رويکرد سه‌بعدي طراحي شده‌اند.
در اين صندوق‌ها بخش انتهايي نظير صندوق‌هاي قديمي براي ارسال نامه‌هاي عادي در نظر گرفته شده است، اما تفاوت اين بخش با صندوق‌هاي قديمي در اين است که اين بخش به صورت هوشمند عمل مي نمايد. به طوري که پس از آنکه مرسوله‌اي به درون آن انداخته مي شود به اولين و نزديک‌ترين مرکز پستي اطلاع‌رساني مي‌شود که در اولين فرصت نسبت به تخليه صندوق مربوطه اقدام شود.
از طريق بخش فوقاني اين دستگاه خدمات مالي و الکترونيکي ارايه مي گردد که تمامي خدمات دستگاه‌هاي ATM به غير از خدمات پرداخت از طريق اين بخش امکان پذير است. علاوه بر اين خدمات، خدمات پستي هم در اين بخش تعبيه شده و امکان فروش تمبر و رهگيري مرسوله نيز در آن فراهم شده است.
لازم به ذکر است به مناسبت 17 مهر، روز جهاني پست 2 هزار صندوق هوشمند پستي معابر به بهره برداري مي رسد.

مرکز مبادله پستی بین المللی  
با توجه به اینکه در بازار رقابت کنونی نوآوری و افزایش کیفیت خدمات به عنوان محور اصلی و سرلوحه شرکت‌های خدمت رسان محسوب می‌گردد لزوم بازنگری مجدد فرآیندها با توجه به آخرین تحولات و نیازهای جدید ضروری می‌باشد.
از این رو با توجه به مشکلات موجود در زمینه تحویل و تحول محمولات پستی در مرکز مکانیزه پست و ضرورت بازنگری عملیات و فرآیندهای موجود در شرکت پست، ایجاد مرکز مبادله داخلی و بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت.
چابک‌سازی فرآیندها و منابع انسانی و سازمانی در راستای استفاده حداکثری از امکانات؛ افزایش کیفیت خدمات و فرآیندهای پستی؛ ساماندهی عملیات جمع‌آوری مرسولات پستی از سطح دفاتر پستی شهر تهران؛ معرفی پست به عنوان شرکت سرآمد در سطح منطقه به عنوان مرکز اصلی مبادلات و ترانزیت کالاهای تجاری و محمولات پستی؛ بهره برداری از پتانسیل بالقوه بازار حمل و ترانزیت مرسولات بین‌المللی و  توسعه سرویس پست لجستیک و سرویس خرید و فروش اینترنتی از مهمترین اهدافی که در این طرح دنبال می شود .
 
راه اندازی  هاب پستی منطقه شمال‌غرب کشور
امروزه رشد و توسعه اقتصادی مبتنی‌بر تجارت بین‌الملل در گروی تشکیل شبکه‌هایی است که همانند حلقه‌های زنجیر به همدیگر مرتبط بوده و اثر هم‌افزایی داشته باشند. از این‌رو، با عنایت به وجود بسترهای مناسب در زمینه تعامل پستی با کشورهای منطقه و به‌ویژه کشورهایی که در مسیر پروازی به مقصد تبریز قرار دارند، اجرای طرح هاب پستی منطقه شمال‌غرب کشور، می‌تواند ضمن دست‌یابی به اهداف عالی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، تسریع و تسهیل تبادلات تجاری منطقه با کشورهای دیگر، رونق اقتصادی، افزایش اشتغال و ارتقای بهره‌وری را نیز به دنبال داشته باشد.
همچنین، با اجرای این طرح، تمامی محمولات پستی کشورهای اروپایی به مقصد شمال‌غرب ایران از طریق دفاتر پستی واسطه ( ترکیه- آذربایجان و ….) قابل دپش‌بندی مجزا و ارسال به فرودگاه شهید مدنی تبریز نیز خواهد بود.
تمامی  محمولات پستی استان‌های زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان به مقصد خارج از کشور از طریق پست استان آذربایجان شرقی حمل، دپش‌بندی و از طریق خطوط و مسیرهای پروازی بین‌المللی و از طریق دفاتر پست مبادله نظیر ترکیه و آذربایجان به اروپا و سایر نقاط جهان قابل ارسال خواهد بود.

راه اندازی ایستگاه پست 24* 7
واحد هاي پست 24* 7نخستین واحدهاي شبانه روزي (24ساعته) پست مي باشد که ضمن ارایه خدمات پستي در تمام ساعات شبانه روز، امکان ارایه خدمات مالي، بانکي را  با مشارکت پست بانک فراهم نموده و دسترسي هموطنان به خدمات پستي را تسهیل مي نمايد.

لوازم و تجهيزات نامه رساني
شرکت پست در راستای  استقرار نظام آراستگي و حضور موزعين شبکه پستي در سطح جامعه  با  ظاهري آراسته، يکسان و داراي رنگ سازماني مشخص و هويت بخش، اقدام به تهيه لوازم و تجهیزات جدید نامه رساني شامل موتورسيکلت، کلاه کاسکت، لباس متحد الشکل، کیف نامه رساني و باکس موتور سيکلت نموده است تا امکان شناسايي موزعين شرکت که به عنوان نمايندگان  یگانه  نهاد رسمي کشور که به درب منازل مراجعه مي کند از سوی مردم فراهم و اطمینان بیش از پیش آنها به شبکه پستی تامین گردد.

برچسب ها
مطالب بیشتر
ارسال نظر

ارسال دیدگاهی در این باره