شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۶
اوقات شرعی نیمه شب شرعی به افق رشت ۲۳:۳۸
مدیرعامل گروه بندری و دریایی کاوه در نشست خبری مطرح کرد

استقرار دو فروند لای‌روب و یدک‌کش در بندر آستارا

شناسه خبر : ۱۲۲۲۱ - یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸

اجتماعی > اقتصادی > تیتر یک

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه بندری و دریایی کاوه به استقرار دو فروند شناور لای‌روب و یدک‌کش در بندر آستارا اشاره کرد و گفت: در مجموع برای طراحی و ساخت این دو شناور بیش از 10 میلیون یورو معادل 50 میلیارد تومان هزینه شده است.

محمدصادق کاوه بعد از ظهر امروز در نشست خبری در محل دفتر گروه بندری و دریایی کاوه اظهار کرد: با ورود و استقرار دو فروند شناور لای‌روب و یدک‌کش خریداری شده توسط بخش خصوصی در بندر آستارا یک گام دیگر در جهت شکوفایی این بندر برداشته شد.
وی ظرفیت لای‌روب هاپرساکشن «جاده ابرایشم» را ۲۰۰ تن در هر مرحله لای‌برداری دانست و تصریح کرد: این لای‌روب به طور اختصاصی برای فعالیت در بندر آستارا با هدف صیانت از عمق آبخور ۶ متری به منظور تضمین تردد ایمن انواع کشتی‌های تجاری در تمام فصول سال طراحی و ساخته شده است.
مدیرعامل گروه بندری و دریایی کاوه با اشاره به اینکه یدک‌کش «درفش کاوه» نیز توانی بالغ‌بر یک‌هزار و ۲۰۰ اسب بخار دارد، خاطرنشان کرد: این یدک‌کش برای ارائه خدمات یدک‌کشی، پهلودهی و جداسازی کشتی‌ها و هم‌چنین مشارکت در عملیات اطفای‌حریق و امدادونجات در بندر آستارا طراحی و ساخته شده است.
کاوه ارزش این دو شناور را بیش از ۱۰ میلیون یورو معادل ۵۰ میلیارد تومان به سفارش شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه دانست و بیان کرد: این دو شناور که در کارخانه کشتی‌سازی نپتون در کشور هلند طراحی و ساخته شده‌اند بندر آستارا را از بابت امور لای‌روبی و خدمات یدک‌کشی خودکفا می‌کند.


وی با اشاره به اینکه این برای نخستین بار است که بخش خصوصی در ایران برای تأمین لای‌روب و یدک‌کش در بنادر ایران اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند، گفت: شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه یک گروه کاملاً خصوصی است که سابقه آغاز فعالیت آن در بنادر کشور به سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد.
رئیس هیأت‌مدیره گروه بندری و دریایی کاوه با بیان اینکه این شرکت در سال ۱۳۸۷ در قالب قراردادی ۴۰ ساله با اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان عهده‌دار اجرای طرح، توسعه و راهبری بندر آستارا شد، افزود: بندر آستارا تا سالیان نه‌چندان‌دور از جایگاه خاصی در مبادلات تجاری حوزه دریای خزر برخوردار نبود.
کاوه با اشاره به اینکه بندر آستارا از ابتدای سال ۱۳۹۱ در مسیر کسب سهمی شایسته، مؤثر و پایدار از اقتصاد و تجارت بین‌المللی این منطقه قرار گرفته است، اظهار کرد: برای تحقق این مهم، سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک ایران و شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه تلاش ویژه‌ای کرده‌اند.
رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه بندری و دریایی کاوه با اشاره به اینکه بندر آستارا در آستانه شکوفایی قرار دارد، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا این بندر به یک نقطه کانونی جهت ایفای نقش فعال و مؤثر در مبادلات تجاری حوزه دریای خرز و کریدورهای بین‌المللی جاده ابریشم و شمال‌جنوب تبدیل شود.
وی وسعت بندر آستارا را ۵۵ هکتار دانست و خاطرنشان کرد: در قالب یک برنامه بلندمدت در تلاش هستیم تا این بندر به قابلیت‌های لازم جهت پذیرش، تخلیه و بارگیری کشتی‌ها، نگهداری و توزیع انواع کالاهای عمومی، چوب، آهن‌آلات، محصولات کانتینری، غلات و فرآورده‌های نفتی دست یابد.
به گفته رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه بندری و دریای کاوه، بندر آستارا در حال حاضر با در اختیار داشتن ۲۰۵ متر اسکله فعال که طی دو سال اخیر ساخته شده و ۷۵ متر اسکله دیگر که در حال ساخت است ظرفیت انجام عملیات بندری و نگهداری یک میلیون تن کالا در سال را دارد.
کاوه با بیان اینکه با منطقه ویژه اقتصادی شدن این بندر روند فعالیت‌های ارزش‌افزوده نیز در این بندر رونق می‌گیرد، بیان کرد: ایجاد اشتغال، حمل‌ونقل، ترانزیت و توسعه زیرساخت‌های شهری و منطقه‌ای در وجوه مختلف از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی شدن بندر آستارا است.
وی با اشاره به اینکه آستارا از موقعیت ممتاز جغرافیایی برای ورود گندم به‌خصوص از کشور روسیه و ترانزیت آن به کشور همسایه برخوردار است، افزود: به اتکای چنین جایگاهی، ایجاد یک پایانه غلات با وسعتی بالغ‌بر ۱۰ هکتار با بهره‌مندی از ۱۲۰ هزار تن سیلو در چهار فاز ۳۰ هزار تنی در حال انجام است.
کاوه با بیان اینکه برای این پایانه که ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد احداث دو باب انبار در مجموع به مساحت ۶ هزار مترمربع و یک کارخانه آرد پیش‌بینی شده است، گفت: ایجاد پایانه غلات در بندر آستارا در فاز نخست بیش از ۱۸ میلیون دلار معادل حدود ۷۲ میلیارد تومان هزینه در پی داشته است.
رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه بندری و دریای کاوه با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای تبدیل بندر آستارا به وضعیت فعلی آن هزینه شده است، افزود: برای تثبیت جایگاه این بندر در عرصه مبادلات بین‌المللی حوزه دریای خزر حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر باید در این بندر سرمایه‌گذاری شود.
کاوه اتصال بندر آستارا به شبکه ریلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و راه‌آهن جمهوری آذربایجان را از جمله برنامه‌های مهم دانست و خاطرنشان کرد: این برنامه در صورت تحقق می‌تواند نقش و جایگاه بندر آستارا را به‌عنوان یک نقطه کانونی در شمال غرب ایران از دیگر بنادر شمالی کشور متمایز کند.
در پایان نشست خبری مذکور از سوی خبرنگاران خبرگزاری‌های رسمی کشور به‌پاس زحمات و سرمایه‌گذاری‌های گروه بندری و دریایی کاوه، لوح سپاسی به «محمدصادق کاوه» رئیس‌هیأت مدیره و مدیرعامل گروه بندری و دریایی کاوه اهدا شد.

برچسب ها
مطالب بیشتر
ارسال نظر

ارسال دیدگاهی در این باره